Halaman

Mengenai Mascara Yang Perlu Anda Ketahui

Asha Lya | Disember 06, 2017 | 3Komen | >
Hiiii....


Mascara merupakan kosmetik yang berfungsi untuk melentikan bulu mata agar kelihatan cantik. Tidak asing lagi bagi mereka yang gemar bertata rias pasti mascara ini menjadi salah satu kosmetik yang wajib ada dalam koleksi mereka. 


Kosmetik fungsinya untuk membuat bulu mata melentik dan terangkat ke atas.   Selain itu juga untuk menampakkan agar kedua mata terlihat besar bersinar dan indah.  Namun mascara tidak dipakai apabila, bulu mata yang dimiliki sudah lentik dan panjang.


Di Lazada banyak menawarkan pelbagai jenis mascara dengan harga mampu milik dan mengikut kesusuaian anda, antaranya :










Tetapi pemakaian mascara yang terlebih banyak juga boleh mengundang bulu mata dan kelopak mata menjadi rosak. Berikut beberapa tips yang perlu anda tahu mengenai mascara: 


  • Bersihkan mascara sebelum tidur
Sebelum nak melelapkan mata@tidur, sebaiknya wajah harus di bersihkan dari sebarang bedak mahu pun kosmetik. Termasuk juga membersihkan mascara.  Membiarkan tidur dengan bulu mata terbalut mascara boleh menyebabkan kerosakkan pada bulu mata dan iritasi  pada kelopak mata
  • Hindari pemakaian mascara terlalu kerap
Mascara dipakai sebagai pelengkap kecantikan saja. Jangan terlalu kerap digunakan, kerana jika sering dipakai boleh mendatangkan keburukan dan kesihatan kulit dan bulu mata.  Benda ini dipakai hanya untuk acara –acara tertentu saja. Tidak digalakkan dipakai untuk harian.
  • Jangan bertukar mascara dengan teman
Mascara merupakan barang peribadi yang tidak boleh dipinjam –pinjamkan kepada teman. Sebab kosmetik juga diyakini dapat menularkan penyakit penyakit kulit.
  • Simpan di tempat yang kering
Mascara merupakan kosmetik yang berbentuk cecair dan sifatnya mudah kering. Setelah dipakai sebaiknya, ditutup sampai rapat agar tidak cepat kering.  Serta jika tidak dipakai dalam waktu lama, sebaiknya disimpan di tempat kering.


Di harap informasi serba-sedikit mengenai mascara ini dapat membantu anda.

Terima Kasih

3 ulasan:

  1. saya ada 2 batang mascara yang rasanya macam dah hampir2 nak kering, noted...terus buang lepas ni :D

    BalasPadam
  2. good read and good info here

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign