Halaman

DILEMA SI TUKANG JAHIT BILA MENJELANG RAYA ..

Asha Lya | Mac 20, 2017 | 6Komen | >
Assalamualaikum


Kredit fb


Bagi si tukang jahit, mesti korang2 dah biasa melalui keadaan macam ni kan.


1. TAK MENANG TANGAN


Ambil tempahan bagai nak rak.. alih2 tak sempat nak kejar due date.. Bukan pasal tamak sangat nak ambil tempahan.. dah kata tutup tempahan pun masih dirayu2 oleh customer minta tolong jahitkan.. Kesian nak tak nak ambil la jugak ..Nak menolak dah asyik kena rayu kan.



2. MESIN MERAGAM


Dan2 last2 minit nkk kejar tempahan customer.. boleh plak mesin jahit merajuk. Mau tak menggelupor kawan cari pomen on d spot. Nak jahit tgn oh mmg tidak lah kan


3.KAIN YANG SUSAH


Bila keadaan genting ni dapat plak kain yg susah2. ditambah plak dengan lining, batu, tampal lace. Masa ni lah terasa azabnye menjahit dan kalau leh nak letak harga tinggi kan . Kain2 jenis ni lah yang buat kita hold dulu.. Last2 baru jahit . Klau tidak leh spoil mood menjahit


4.CUSTOMER BYK SONGEH


Songeh customer la yang paling byk kita kena hadapi.. orang kata dh taknak ambil tempahan, dia paksa2 gak kita jahit. Bila kita kata mmg tak sempat jahit utk raya.. lepas raya baru siap.. Mula2 setuju. Tup2 sehari sebelum raya dah sebok mintak baju.. Ape kes kan .. Pastu bila kita kata baju mmg kita tak jahit.. Dah dia plak bising kate kita ni tak tepati janji. Ada juga pada awlnye nak suruh buat fesyen lain . Bila kita dah potong tibe2 nak fesyen lain plak .
Ada jugak jenis customer yang dah htr baju awl 3 bulan untuk raya. Masa tu bdn sihat. Bila dah ambil baju .. badan dia dh susut. Tak pasal2 nk kena alter. Lepas tu karang .. bila dh raya nak suruh alter semula bagi baju tu besar. Jadi kena la xplen awl2 term n condition kalau nak alter berulang2 kali.


5.CUSTOMER TAK FAHAM BAHASA


Pernah berlaku pada saya..saya kata tempahan tutup dah sebab nak cuti raya.. pekerja pun dah sy luluskan cuti awl . customer cakap " Suruh la dorang cancel cuti" . wah sonang nye cakap. Pastu dia ckp " alah awk bawak la mesin jahit tu sekali balik kg, boleh jahit kan ..?" siapkan baju dia. Mulalah dalam hati kata" wahwah wah ko ingat ko sorang je nak beraya..??" . Ada juga yang hantar last2 minit. pastu ckp" takpelah tak dpt seblum raya. Dapat siap masa Hari Raya kedua pun ok" . Abih kita ni tak reti nak pi beraya rumah sedare ke. Kompom sakit hati bila jumpa customer mcm ni yang pentingkan diri. Sape suruh htr last minit.


6.BAJU TAK BAYAR


Kita ni penat la bersengkang mata nak siapkan baju customer ni awal2.. Pakat seronok la kan bila dorang nak dtg ambil baju. Mana taknya dapat gak rezeki. Tup2 bila dtg katenye ambil dulu la. Nati cukup bulan baru bayar dengan muka tak bersalah. Kalau jenis hati mcm bunga tak terkata ape lah dibuatnya. Silap Hari bulan smpai berbulan2 pun tak bayar. Kalau sepasang dua .. leh sabar lagi. Ni kalau dah sampai 10 pasang.


7.BAJU SALAH POTONG


Nilah yang paling merisaukan dan boleh buat tukang jahit ni cuak sorang2 hahaha. Menggelabah kannn.. Apa nak jawab dengan customer nak2 plak harga kain tu ribu riban. Atau pun kain tu beli kat vietnam ke.. bandung ke.. korea ke.. . Nak menjawab dengan customer dah satu hal.. Jadi sebelum potong kain tu. Cek dulu cukup tak meter kain. KAdang2 beli kain pasang dh siap potong nama je 4 meter. Tapi bila bukak tak sampai pun .


8.TAWAR MENAWAR


Dah bagi harga murah.. tawar plak lagi.. bagi bagi je harga tinggi siap2 utk ditawar menawar. Nak plak bila harga barang2 dah naik.. Nak la jugak naikkan harga. Memangla harga benang baru 80sen.. takkan nak naik smpai berhengget kan.. tapi org tak nampak kos lain yang kita gunakan.. minyak nak pi tmpat kerja, parking nak bayar masa beli brg jahit. elektrik dan sebagainya.


9.LAST MINIT


Ni dh jadi lumrah kehidupan tukang jahit.. Kalau tak last minit bukan tukang jahit .. Tapi kesian jugak pada yang customer yang htr awal.. kita janji leh siap awl.. Lain kali bgtau customer yang tempoh masa kita ni lama. kalau customer sanggup tunggu.. Alhamdulillah. Ada yang dah samapi depan pintu kedai pun terhegeh2 nak menjahit. Apepun jangan bg harapan tinggi kepada customer.. Kesian dorang.


10. FAMILI TERABAI


Nak mengejar siapkan tempahan.. orang sekeliling pun kita dah tak peduli. Kadang2 makan pun beli je kat kedai. Nak masak2 karang ilangplak mood menjahit di kala waktu hujung2 ni. Suami kat sebelah pun tak dapat nk bg layanan istimewa . Maklum lah dari selepas Subuh hingga ke sebelum Subuh esok dok merempit depan mesin. Nasibla cik abag sape suruh kawen dengan tukang jahit. Ada masa baju famili sendiri mmg tak dpt disiapkan gara2 menyiapkan baju customer. Dlm kepala yang penting tempahan dapat siap dulu.


Kelakar jugak tengok gelagat tukang jahit ni bila waktu nak raya.. lagi dekat nak abih Ramadhan lagi berdebar2. Jam tu taktau la berapa kali tengok. Hari2 menghitung hari . hehehe.. Inilah life sebagai tukang jahit yang kerjayanya mmg seorang tukang jahit.




Terima Kasih

6 ulasan:

  1. tp time ni la tailor nk masyuk ....
    tp kena kerja keras la

    BalasPadam
  2. Jenuh juga nak melayan kerenah customer yang macam-macam ni kan,..

    BalasPadam
  3. byk nya cabaran tailor ni kan.. apa pun smoga lya sntiasa di beri ptunjuk myelesaikan masalah di hadapi dan di murahkn rezeki slalu.. amin =D

    BalasPadam
  4. Betul. No. 10 tu selalu terjadi dekat mak kita. Dulu2 pagi raya baru mak Fiza siapkan baju raya kita. huhu

    BalasPadam
  5. Mak saya seorang tukang jahit..sangat memahami situasi tukang jahit ni..pagi rya pon diorang ni sibuk nak baju..bila pelanggan cakap boleh amik lepas raya..lepas raya dia tu..emm raya ke2 dah sibuk cari baju raya..
    JanjiKita

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign