Halaman

JANGAN SOMBONG DGN JAWATAN

Asha Lya | April 05, 2017 | 11Komen | >





Sekadar renungan di pagi nan indah ini.



Seorang wanita berumur 40 tahun..baru saja menjadi Pengarah disebuah syarikat membawa anaknya datang ke pejabat untuk makan.



Selesai makan anaknya membuang plastik bekas makanannya dilantai. Datanglah seorang nenek dengan penyapunya dan menyapu bersih sampah tadi. Wanita yang baru saja menjadi Pegarah ini hnya melihat nenek ini menyapu.. Wajahnya sudah berkerut bukan pencen, tetapi sebaliknya harus jadi tukang sapu. Kerana itu dengan senyum sinisnya, wanita itu berkata kepada anaknya "Nak sudah besar nanti, jangan jadi seperti dia. Tu sudah tua masih lagi pungut sampah". Anaknya hanya mengangguk kepala kerana masih belum mengerti apa-apa. Nenek ini melihat kesombongan wanita itu lalu dia bertanya. "Mohon maaf, tumpang tanya.. Puan ini siapa?", katanya tenang. Dengan angkuhnya wanita itu menjawab "saya Pengarah baru disini, kenapa?!. "



Nenek ini hanya mengangguk, tidak menjawab. Dari jauh datang seorang lelaki dengan baju rapi menghampiri nenek tua itu. "Puan CEO, silakan masuk ke ruangan puan". Nenek tua ini membuka jaket lesunya, dan terlihat baju dan jas rapi dibalik jaket lesunya. *Ternyata dia adalah pengasas syarikat ini!*



Tanpa mengubah expresinya, dia berkata kepada lelaki itu. "Tolong tarik balik jawatan wanita sombong ini. Kita tidak perlu orang sombong seperti dia di syarikat ini". 



Lelaki itu pun mencatat nombor pekerja wanita itu dan dihari itu juga dia dipecat. Wanita itu tidak bisa menjawab apa -apa terpaku. Nenek CEO ini berkata ke anaknya,"aku memecat mamamu  & berharap kamu mengerti,  MENJADI ORANG BESAR BUKAN DITENTUKAN DENGAN KEPINTARAN ORANG ITU, TETAPI BAGAIMANA KITA, ORANG BESAR MAMPU MENGHARGAI ORANG-0RANG YANG RENDAH DIBAWAH DAN MEMBANTU MEREKA. 



*MESEJ*


Hidup ini seperti roda. Banyak liku2 kehidupan orang lain yang tidak kita fahami. Jangan pandang seseorang hanya dari luar fizikalnya semata mata. 



Wassalam

Terima Kasih

11 ulasan:

  1. Thanks for sharing..
    Pengajaran yg baik untuk kita semua...
    Adab sopan dan merendah diri perlu ada walaupun berjawatan tinggi..
    Cheers.

    BalasPadam
  2. terbaik cerita ni..jadikan pengajaran bersama.. Allah tarik nikmat sesiapa sahaja dalam sekelip mata
    JanjiKita

    BalasPadam
  3. sangat mendalam cerita ni..baru dia tau..lainkali jangan pandang orang dengan apa jawatan yang dipegangnya kan..hish...

    BalasPadam
  4. Tqsm ats perkongsian ni.. Deep sgt..

    BalasPadam
  5. Bru ju le0as baca dr blog MV.. deep pgajaran dr kisah ni kan.. =')

    BalasPadam
  6. Setinggi mana pun jawatan yang disandang, tetap juga seorang hamba. Baru jadi pengarah, dah sombong. Akibat sombong, tak lama pun pegang jawatan tu. Moga kita dijauhkan daripada terjerumus menjadi golongan yang sombong, ameeen

    BalasPadam
  7. Semoga cerita ini memberi pengajaran kepada kita semua...

    BalasPadam
  8. setuju tu. cerita ni padat dan ringkas. penuh dengan pengajaran

    BalasPadam
  9. sama entry kita ni asha...hihi..jangan sombong dengan jawatn....ingt itu hanya sementara

    BalasPadam
  10. Inilah manusia, baru dikurniakan pangkat yg tinggi dah berlagak. Sekali Allah nak tarik sekejap je, yg kaya boleh jatuh miskin, miskin boleh jd kaya.

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign