Halaman

Ke Semporna Ka Kita

Asha Lya | Oktober 31, 2015 | 9Komen | >
Assalamualaikum



Daerah Semporna sentiasa penuh dengan kontroversi. Tu yang kat pulau, kg mil jauh dari pulau yang penuh dengan konyroversi tu. Insyallah masih selamat. 



Di daerah semporna diakui kaya dengan khazanah Laut yang jarang di jumpa di mana2 tempat. Di sini juga la lya merasa ikan buntal yang beracun tu. Mil pandai buang tu racun so blh la makan. Rasanya ikan buntal tu memang sedap sangat. Biasa diorang buat "sagol" sejenis makanan tradisi bajau semporna. Dah jodoh dengan orang semporna so kenala belajar makanan semporna kan.






Nie ikan kayu kalau kat tempat lain x pasti apa nama ikan ni. Lya kalau blik semporna mesti tak mist bli ikan Segar yang baru nelayan bawa dari Laut. Yang ni sekilo rm3, sila la percaya. 
Gila rambang mata dibuatnya macam semua jenis ikan nak rembat, kebanyakkan bawah 10hinggit ja. Tak kau bingung di situ. Paling mahal pun ikan putih, pari dalam sekilo rm14.




Ni hasil kebun mil. Pucuk betik ngan buahnya sekali. Pucuk betik tu dibuat sayur, sedap walau da pahit sedikit tapi da caranya nak buang pahitnya tu. X apala pahit tu kan ubat gitu.



Ok la cukup takat tu nak sembang pasal daerah kelahiran husband Lya. Da kesemptan t Lya sembang pasal daerah Kelahiran Lya plak ya itu dia Beaufort. Sebab esok nak balik Beaufort yeayy.



Wassalam

Terima Kasih

9 ulasan:

  1. Salam singgah sabtu dik lya....teringin nak jalan2 kat daerah semporna tu...hihihihi

    Akak suka makan sayur bunga betik tu walaupun pahit terasa kesedapannya kan lya...

    BalasPadam
  2. Murah giler ikan ..
    Nak kena pindah duduk sana jugak la jawabnya..baru dapat ikan segar dan murah

    BalasPadam
  3. murahnya lya, mau giloz saya kalau dapat beli ikan segar dengan harga murah macam tu...sure penuh ice gobok dengan ikan semata :p

    BalasPadam
  4. samalah di semanajung un call ikan kayu or ikan tongkol

    BalasPadam
  5. Ikan kayu kak aiza panggil ikan tongkol.. Kalau negeri pantai timur semenanjung panggil ikan aya.. RM3 memang murah tu lya..

    Rajin ibu mertua lya bercucuk tanam.. Tak rugi berbudi pada tanah, pasti ada hasilnya..

    BalasPadam
  6. Lya... bestnya.kat sana memang syurga makanan laut

    BalasPadam
  7. Wahhhhh bestnyaaaa....semua murah2...

    BalasPadam
  8. owh..ikan buntal blh mkn ye??

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign