Halaman

Animasi Usop Sontorian

Asha Lya | September 23, 2013 | 16Komen | >
Assalamualaikum & apa khabar semua...

Masih ingat ka lagi kalian dengan kartun animasi nie

Usop Sontorian

Mesti ingatkan..Dulu Lya suka sangat tengok cerita nie
tak pernah tinggal mesti tengok hehe..
Kenangan time zaman keci-keci dulu time tahun 90an
Orang dewasa pun suka tengok cerita nie termasuk family saya ;)

Mengenai Usop Sontorian

Usop Sontorian ialah siri animasi Malaysia yang pertama. Siri kartun tersebut direka oleh Ujang bersama Kamn Ismail dan diterbitkan oleh Kharisma Pictures Sdn. Bhd. 1993-1996
Usop Sontorian mengisahkan tentang seorang kanak-kanak yang bernama Usop yang tinggal di Kampung Parit Sonto yang terletak tidak jauh dari pekan Ayer Hitam, Johor. Dia tinggal bersama ibu bapanya dan merupakan anak yang bongsu dalam keluarga. Kakaknya gemar menyuruhnya ke kedai runcit membeli asam boi manakala abangnya pula gemar berbasikal keliling kampung untuk mencari Usop. Usop mempunyai beberapa orang kawan sekampung sepeti Abu, Dol, Ah Kim, Vellu dan Singh. Dia juga memiliki seekor ayam yang selebet bernama Selebet.

Sumber wikipedia 

Wassalam

p/s Teringin jadi kanak-kanak balik
 

Terima Kasih

16 ulasan:

  1. A'a ingat lagi..dulu ptg2 wajib tunggu depan tv nak tgk citer nie.. =D

    BalasPadam
  2. Yeah! Kartun peberet nih.. kalau sekarang dia buat ulang tayang balik kartun US ni mesti dapat sambutan.. =)
    ZON PERMAISURI CHOMEL

    BalasPadam
    Balasan
    1. comferm msti kalah animasi yang lain kan hehe..

      Padam
  3. layan jugak ceta ni dulu,zaman usop sontrian n kluangman,heee

    BalasPadam
  4. alamak ini cerita kegemaran acik nie masa kecil2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe mesti terimbau zaman kanak-kanak kan :)

      Padam
  5. slalu tgk cite ni dulu..hihi..
    memang best

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah memang best..cerita rakyat ;)

      Padam
  6. ni mmg kartun feveret mai zaman kanak2 dulu tau!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama la..best kan animasi dulu2
      cerita bekisarkan rakyat ;)

      Padam
  7. Eh. ni kartun favourite Wanie nie..hihi..best cerita ni..:)

    BalasPadam
  8. lamanya tak tengok usop sontorian ni

    BalasPadam
  9. ha3..kartun feveret ni =) xthu pula ni animasi kartun pertama Malaysia..

    BalasPadam
  10. cite ney memng best..slalu gak tgk dulu2..

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign