Halaman

Mengenai Tempe

Asha Lya | September 20, 2013 | 7Komen | >
Assalamualaikum...

Hai rakan bloger, pernah ka anda makan tempe???
Mesti pernahkan tapi ada sesetengah orang ada yang tak gemar makan makana nie
Bagi Lya tempe salah satu makanan kegemaran Lya.
Terutama kalau di buat sambal tempe goreng campur ikan bilis fuhh sedapnya tu..
Sebenarnya tempe punyai banyak khasiat, kan tempe dibuat dari kacang soya.


Kalau kat kg Lya biasanya ada Macik jual kerumah-rumah..Hah rupanya mcam nie la dibungkus dengan daun.Wangi taw rasanya pun sedap

Kalau yang jenis nie plak biasa ada jual kat pasar, tamu atau kat market.

Disini Lya kongsikan sedikit khasiat tempe



1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi,
mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi diare

2. Mengandung zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan
tekanan darah

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas,
baik bagi penderita jantung.


4. Penderita anemia. Anemia dikesan dengan rendahnya kadar hemoglobin kerana
kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin
B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe


5. Anti infeksi. Hasil survey menunjukkan bahawa tempe
mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe
(R. Oligosporus) merupakan antibiotika yang mengurangkan risiko infeksi.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat pada tempe
bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser.


8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi)
beserta berbagai penyakit yang menyertainya, baik infeksi ataupun degeneratif.


9. Mencegah timbulnya hipertension.



10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis.



Kredit from Mr.Google

So harap info nie dapat membantu, bagi yang tak pernah cuba.
Lya syorkan cubala boleh juga di buat pelbagai masakan menggunkan tempe.
Sharing is caring
Wassalam

Terima Kasih

7 ulasan:

  1. zara cuba dah makan tempe ni tpi mmng tak boleh..hehehe..time kcih atas perkongsian ni ye..=D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe yka..x pela sekurangnya zara sda pernah cuba utk makan kan ;)

      Padam
  2. feveret nih... hehe walaupun bkn org jawa... hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe x pe la nie makanan utk 1 Malaysia ;)

      Padam
  3. pernah makan, tapi sekali je. lepas tu tak makan dah, sebab mmg takleh nak makan dah. hee

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign