Halaman

Ulam Raja

Asha Lya | Januari 11, 2015 | 13Komen | >
Assalamualaikum

Sesekali elok sangat makan
ulam-ulaman. Selain penambat selera
baik juga untuk kesihatan.

Selain di buat ulam, lya selalu
masak campur dengan nasi goreng, 
mee goreng. Cubala sedapp.




Selebihnya nak di tanam
kat tepi umah

Sedikit info mengenai ulam raja


Pokok ulam raja 
nama lain (pokok kenikir).



sayuran ulam yang amat popular dimakan mentah bersama nasi atau di cicah dengan budusambal belacan atau tempoyak serta cincalok.



Berdasarkam kajian tempatan, ulam raja
mengandungi 3% protein, 0.4 % lemak dan 
karbohidrat serta kaya
dengan kalsium dan vitamin A.



Ulamnya yang di gelar " ulam raja"
telah digunakan secara tradisi untik
memperbaiki peredaran darah dan mencuci darah serta untuk 
menguatkan tulang.


Sumber wikipedia

Wassalam

Terima Kasih

13 ulasan:

  1. sy x suka..pestime mkn nsa zmn skolah dlu..skali rasa trs muntah hehehe..!

    BalasPadam
  2. selalu ulam raja saya buat ulam je, tak pernah lagi masak. bole cuba la nanti masak sekali bila buat nasi goreng. thanks lya for the sharing info

    BalasPadam
  3. sy mmg suka sgt ulam raja ni...

    BalasPadam
  4. Salam singgah sini dik lya...jarang akak guna ulam raja ni...

    BalasPadam
  5. Daun nie. Ibu suka tanam lya..kiki..meriah je depan rumah

    BalasPadam
  6. Sedap, tapi tak boleh makan berlebihan

    BalasPadam
  7. Singgah dan followfollow Asha.. Jom terkah Papaglamz.

    www.papaglamz.com

    BalasPadam
  8. mmg sedap pun.. lgpun ulam raja senang nak tanam..

    BalasPadam
  9. Mmmm Kak Ly mmg suka bab2 ulam ni Lya ..Selalu jugak makan kalau jumpa hehehe ... Best kalau makan nasi ada ulam kan ??? .....Terbaik info Lya..

    BalasPadam
  10. Saya mmg penggemar ulam.. selalu beli kat pasar tani murah je tapi kalau beli kat restoran makan tengah hari seikat ciput je dah rm1.00.. :D

    BalasPadam
  11. nad memang suka ulam raja..petai..kalau dapt mesti rasa nak makan dan makan dan makan

    BalasPadam
  12. Good info. Tak pernah tau ada yg masak dengan nasi atau mee. Slalu makan dengan sambal belacan.

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign