Halaman

Tutorial : Veil

Asha Lya | Julai 04, 2014 | 30Komen | >
Assalamualaikum



Dah lama Lya tak up entri berkaitan Tutorial kan kat cne.
Lya bab jahit-menjahit nie masih dalam proses
belajar lagi..Nak menjahit sehelai baju kurung memang
tak lepas lagi tapi baju kurung moden boleh la (utk diri sendiri pakai)
Kali nie Lya nak tunjuk step by step 
cara Lya buat veil untuk pakai nikah Lya hari tu.
Harap membantu la sikit hheee.


Bahan-Bahan:


1.Kain chiffon beli la dalam 1meter setengah (Lya beli jenis chiffon jenis korea 
harga semeter RM6.00-ok la tu)


 2.Kain lace nie Lya beli 2meter setengah (harga dalam RM15.00 semeter-bolehla
asal match dengan baju)


3.Benang, jarum & gunting

4.Manik-manik pearl


 Lya terlebih dulu buat template guna news paper je (jimat)
ukuran plak 150 x 7. Lepas gunting lya pi hantar kedai utk jahit tepi
murah je rm0.50 untuk sehelai.



dengan gigihnya gunting tepi border lace & bunga2 cintanya



ok done jahit border lace..susun bunga  bentuk 3 segi letak kat atas kepala


Jahit plak pearls-pearls ikut suka..Nak letak pearls besar pun boleh


Masa nikah hari tu :)..Pandangan atas


Pandangan hadapan


Pandangan tepi..Entah apala yang kitaorang gelakkan masa tu hheee


Mudah je kan..Kira jimat jugala berbanding beli yang readymade kalau
ada pearl memang mahal jual kat kedai tu.


Wassalam




Terima Kasih

30 ulasan:

  1. bgus ni.. musim lepas raya nti ramai org kahwin.. sapa nk kahwin ke tung bolh beljr diy sendiri..

    BalasPadam
  2. wah bagus ni, salah satu proses penjimatan dalam perbelanjaan perkahwinan ni...

    BalasPadam
  3. cantik lya..pandai lya buat ye..akak dlu pakai mak andam punya jer..

    BalasPadam
  4. pandai lya kan hehe...dik an ni tak pandai huhu...

    BalasPadam
  5. salam. waahhh bole try ni..thanks share yunk :)

    BalasPadam
  6. Wah!!!..Rajinnya Asha..Tahniah....Asha patut bangga dengan kelebihan diri sendiri..huhu

    BalasPadam
  7. wah kreatif rupanya lya nie.. cantik!! =D

    BalasPadam
  8. cantik dan kreatif lya...boleh buat inspirasi ni

    BalasPadam
  9. cantiknya!!! pandai awak buat..ni kalo tempah kat org pon mahal nih..so buat sendiri memang sgt jimat.. (^_^)

    BalasPadam
  10. Rajin nya Lya buat sendiri... k nrl kalau bab jahit menjahit ni kurang sikit... lagi satu, kreatif... :)

    BalasPadam
  11. okey jgak tu dpt buat sndiri, boleh jimat sikit. betul klau beli yg dh siap mesti mhal..:)

    BalasPadam
  12. pandai lya..akak dlu veil dah sekali dengan mak andam..tu tak pk dah..

    BalasPadam
  13. Cantik...lya jahit guna tangan je ke...

    BalasPadam
  14. Salam ramadhan lya. memang cantik dan kreatif ni.. lebih jimat buat sendiri kan :)

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum lya, rajinnya awak! cantik la! geram sheila tengok. rasa nak kawin lagi sekali dengan suami.. nak DIY semua sendiri.. ahhaha

    BalasPadam
  16. Wahh kreatif... menarik. Tahniah!

    BalasPadam
  17. hebat.. kreatif.. mmg cantik sangat.. untungnye tangan pandang menjahit nie...

    BalasPadam
  18. rajinnya lya.. jimat betul..=D

    BalasPadam
  19. Wah.. Cntiknya.. Bestnya dpt buat dan pkai hasil tgn sndiri..

    BalasPadam
  20. Wah TERBAIK la Lya ..cantik dan menarik ..Boleh cuba buat sendiri nie ..Tq sharing dear

    BalasPadam
  21. Simple tapi cantik veil tue! Selain daripada jimat, rasa puas hati kalau kita buat sendiri. Kan? Kalau ada masa lapang, boleh lah buat sendiri. Tapi kalau bakal pengantin yang sibuk bekerja, beli atau tempah jelah. :D

    BalasPadam
  22. Pndai lya buat.. Lpas ni blh la ambik tmpahan kan.. :)

    BalasPadam

...Terima Kasih Komen Ikhlas Anda...
...Komen Anda Semua Sangat Dihargai...
....Kalau sudi jemput la datang selalu...

Asha Lya Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign